|

Ordet "hippie"har at gøre med at være "hip"
at være frisk, spændende og med på noderne. I den engelske
ordbog opdagede jeg desuden at "hipped" kan betyde at være
"helt skør med".
Den første ægte hippiemusiker Eik Skaløe siger den
14. april 1967 i Ekstrabladet, at "Populærmusikken tilhører
den nye hippie generation". Bemærk ordene.
For først fra omkring 1967 blev ordet hippie almindelig brugt.
Især aviserne og senere modeindustrien brugte ordet, men mange hippier
accepterede først lang tid efter hippiernes storhedstid at blive
kaldt for hippie. Hippierne hadede at blive sat i bås, selvom en
hippie, der også var slumstormer ikke havde spor imod at blive kaldt
slumstormer.
"Blomsterbørn" kaldte man også hippierne, og endnu
tidligere kaldte man dem bare for "de langhårede".

Hippietiden var et eneste langt, farverigt oprør mod det bestående.
Dagligdagslivet gik ellers kun ud på at tjene penge til materielle
goder, og på at man endelig ikke måtte skille sig ud fra flertallet.
Man skulle selvfølgelig gøre, hvad der blev sagt, og så
var det lige meget, om det var en lærer, der sagde det, en politimand
eller en anden myndighed.
Amerikanerne havde en sindssyg krig i gang i Vietnam, som Danmark støttede,
og verden var i gang med et farligt atomvåbenkapløb.
Alt det gjorde hippierne oprør mod, og de var dødtrætte
af diciplin og skemaer og grænser, og af ikke at måtte se
ud, som de havde lyst til.
De ville ikke hele tiden tænke på deres fremtid, de ville
være frie her og nu. De klarede sig med lidt løst arbejde
en gang imellem, for de kunne leve længe på et par franskbrød.
Hippierne var farverige. De tog ting med hjem fra rejser til østen,
og mange gik i blomstrede afghanerpelse, og hængte perlekæder
om halsen. De lod sig også inspirere af indianerne og gik ofte med
pandebånd, men det, der var vigtigst for dem, var, at man kunne
se ud fuldstændig som man havde lyst til, og at det ikke var på
grund af frygt for at være anderledes, at de alligevel ligesom lidt
lignede hinanden.
De var en minoritet - også i forhold til andre unge - men de var
meget iøjnefaldende.
Der var også mere almindelige oprørere. Der var venstreorienterede,
der bekæmpede krig og kapitalisme osv.
Det nye var, at hippierne lige meget, hvad de kæmpede imod, samtidig
havde en hel livsstil med sig. De interesserede sig meget for det psykiske,
for mystik og for personlig frigørelse. De ville ikke have nogen
ledere, og de demonstrationer eller aktioner, de var med i eller selv
lavede, fik tit et fantasifuldt udtryk. Hippierne kunne finde på
at lave glædesdemostrationer, som blev kaldt Love-inn's, hvor de
dyrkede deres musik og røg marihuana og brugte LSD.
Men hippierne var også i sig selv en omvandrende demonstration.
Slog et par stykker sig ned ved Storkespringvandet kunne man sagtens dagen
efter finde dem på forsiden af formiddagsavisen.
De var med i demonstrationerne mod krigen i Vietnam, og de var også
meget aktive som slumstormere, dvs. unge mennesker, der manglede et sted
at bo, og som så besatte tomme huse, der skulle rives ned.
De var vigtige for besættelsen af Christiania og oprettelsen af
Thy-lejren, og de kunne have nogle vilde holdninger som f. eks.: "Vær
realistisk, kræv det umulige!"
Også på teaterområdet var hippierne aktive. Af berømte
teatergrupper direkte udsprunget af hippiebevægelsen er der f. eks.
Secret Service, Solvognen og Natholdet.
Hippiernes grundtanke var kærlighed imellem mennesker, og de brugte
slogans som "Make love, not war".
Det betød ikke, at de ikke kunne blive vrede, f. eks. var forholdet
til politiet ikke alt for godt. Politiet skulle jo ikke tænke selv,
men bare følge ordre. Sådan noget var hippierne imod, og
samtidig var politiet samfundets forlængede arm, der forfulgte hippierne
for deres brug af stoffer. De lukkede hippiernes væresteder, lukkede
musik-kom-sammen'erne og smed dem ud fra de huse, de havde taget, og hvor
de boede.
Hippierne interesserede sig jo for det psykiske og for mystik, og det
var derfor de brugte deres stoffer, altså marihuana og hash og eksperimenterede
med LSD, som de kaldte for et bevidsthedsudvidende stof.
Hvis man oplever noget nyt, kan man måske sige, at man bliver klogere,
og stofferne kunne godt nok give mærkværdige oplevelser og
synsforstyrrelser.
Men selvom man måske blev klogere på, at verden måske
ikke altid var, som man troede, så var det en leg med ilden, som
endte tragisk nogle gange med sindssygdom eller død.
Jeg kunne ikke lade være med at undre mig over "peace-tegnet",
som man tit så i forbindelse med hippiebilleder.
Jeg fandt ud af, at tegnet i virkeligheden betød "Nej til atomvåben",
og jeg fandt ud af, at selv om atommarcherne i USA og Europa i begyndelsen
af tresserne først og fremmest var en modstand mod atomvåbenoprustningen,
så var det også for mange et rigtigt stærkt oprør
mod det etablerede i det hele taget, og nogle af de yngste i de her marcher
blev forresten senere hippier.

Ved slutningen af 70'erne var hippie-begrebet blevet udvandet bl.a. af
modeindustrien, så man snart ikke kunne kende forskel på rigtige
oprørere og nogle, som bare gik efter moden. Hippierne forsvandt
fra gaderne, og de spontane"Love-Inn's" blev afløst af
kommercielle Roskilde-Festival'er.
Et par stykke døde, fordi de sprang ud ad vinduet, fordi de havde
taget stoffer og troede, de kunne flyve. Enkelte andre blev sindssyge
af deres brug af stoffer, og mange gik ind i religiøse retninger
som Buddhismen og lod sig kronrage. De fleste af resten var efterhånden
blevet så gamle, at de selv fik børn, tog fast arbejde eller
gik ind i en uddannelse og klippede håret for at sikre karrieren
Men samfundet var nu forandret. For første gang i danmarkshistorien
var der sat et rigtigt stort spørgsmålstegn ved værdien
af forbrugermentalitet, gammeldags diciplin, forældremagt og det
at være autoritetstro, og også tolerancen over for folk, der
ser mere eller mindre mærkelige ud, var nu langt større end
tidligere. Trods alt.
Og hippierne? Forsvandt de helt?
Nej, nogle bor rundt om i provinsen, andre i kollektiver på ødegårde
i Sverige osv.
Og Christiania? Bare kik derover. Der finder man nok et par stykker.
Ilja
|
|
|